neděle 20. října 2019

Nesmyslné představy mladých lidí

Nesmyslné představy mladých lidí

Nedávno na Twitru jsem se dozvěděl, od jedné mladé slečny, následující názor: Nasí planete je jen 2019 let a uz jsme stihli ji tolik znicit.
127:42 - 14. 07. 19 Twiter for iPhone.
Retweety: 30     Lajky: 459

Diakritikou jsem se nezabýval, jelikož je to psáno z mobilu. Ale zarazil mně názor celkově. Že ta slečna zřejmě nenavštěvovala hodiny zeměpisu a dějepisu mně v dnešní době nepřekvapuje tolik, jako počet lajků, které se pod názorem objevily. Nemohl jsem to jen tak nechat. Nebojte se nebudu Vás zatěžovat výpočty, ale spíše obecně se zamyslím nad tím to tématem.
Z urputností kůrovce jsem se pustil do studia knih na toto téma. Zkoumání stáří naší planety se dá rozdělit asi do čtyř období.
Předvědecké:  zde je důležitý výzkum Číňanů, kteří předpokládali, že Země vzniká a zaniká ve 23 - miliónových cyklech.
Další výzkum provedl byzantský kněz Berassus v 3. století př. n. l. Předpokládal, že svět je starý asi 432 000 let.
První koncepty: v 18. století se již přírodovědci pokoušeli zjistit stáří naší planety vědeckými metodami. Nejznámější byl Michail Lomonosov, který předpokládal stáří naší planety na několik desítek tisíc let. Tyto myšlenky, ale byly spekulativní. Další významný vědec G. L. L. de Buffon se pokusil na modelu naší planety, kterou postupně ochlazoval určit stáří. Vyšlo mu 75 000 let.
Radiometrické datování:  jednalo se o objevení a zkoumání radioaktivních prvků na základě jejich rozpadu. Zde byl významný vědec Ernest Rutterford a mladý chemik Bertran R. Boltwood. Po mnoha pokusech jim vyšlo stáří planety asi 250 miliónů let až 1,3 miliardy let.
Moderní radiometrické datování: v současné době je to uznávaná metoda pro zjišťování věku hornin. Jedině tak se dá určit stáří naší planety. To se udává na 4,59 miliardy let.
Z hrůzou jsem zjistil, že kdybych si to, jak se dnes moderně říká, vygoogloval, tak jsem si ušetřil spoustu práce. Ale já jsem staromilec, takový knižní kůrovec.
Ale kdyby to udělala ta mladá slečna, tak by za pár minut zjistila pravdu. Do dnes jsem si myslel, že není fyzicky možné, aby někdo byl tak nevzdělaný.

Žádné komentáře:

Okomentovat